BiyoTarih

Şubat 6, 2008

Sakarya Zafer Anıtı ve Müzesi

Filed under: Cumhuriyet Tarihi, Tarih — Etiketler:, , , , , , — biyotarih @ 10:59 am

Sakarya Meydan Savasi’nin Sehitlerini ölümsüzlestirmek ve gelecek kusaklarin bu sehitlerin ve diger emegi geçenlerin anilarina sahip çikmalarini saglamak amaciyla sembollestirilen ve Polatli’nin kuzeybatisindaki Sehitler Kasi tepesi üzerinde insa edilen Sakarya Sehitligi ve Aniti sehrin en görkemli yerinde günümüz ziyaretçilerini karsilamaktadir.

ANIT GOVDESI VEYA MERDlVENLİ GIRIŞ BÖLÜMÜ :

Anıt gövdesi 915 rakımlı noktadan başlar ve 970 rakıma kadar yükselerek gider . Anıta bu kısımdan ve merdivenlerin başladığı yerden girilir . 420 basamaktan oluşan bu yol adım adım yukarıya doğru yükselir . Başlangıçta merdivenler oldukça dik, sütunlar küçük ve aralıkları geniştir.
Bu mimari ile, 1 nci Dünya Sayaşı’ndan yenik çıkan Osmanlı lmparatorluğu’nda güçlerin dağınık ve az milletin sonunun ne olacağının görülemediği anlatılır. Merdivenlerden yukarıya çıkıldıkça meyil azalarak görüş çoğalmakta, kenardaki sütunlar büyümekte ve araları daralmaktadır . Bu da Mustafa KEMAL ANADOLU’sunda güçlerin gittikçe arttığını ve birleştiğini, karanlık ufkun yavaş yavaş açıldığını ve artan güçle birlikte sorunların da çoğaldığını ifade eder . 42 çift olan sütunlar ,aynı zamanda TÜRK Ordusunun SAKARY A’da yaşadığı gece ve gün- düzlerin işaretidir.Sütun ve merdivenlerin bitimi umutla beklenen sonucun alındığını bunalımlı günlerin geridekaldığını, aydınlığı ve açık lık kazanan istikbali anlatır.

ZAFER SEMBOLÜ HEYKELLER GRUBU :

Kadın,asker (Mehmetçik) ve genç bir erkekten oluşan bu üçlü kompozisyon, zamanla olgunlaşan milli şuurun ve gittikçe azamiye ulaşan milli gücün simgesidir . Mehmetçik, milletinin vatan ve özgürlük aşkını, silahlı gücün temel direği olduğunu; dipçiği, düşmana öldürücü darbenin vurulduğu taarruz istikametini ve aynı zamanda milletinin bağimsızlığına, özgürlüğüne ve topraklarına göz dikenlere karşı hıncını sembolize eder . Mermi taşıyan kadın, Istiklal Savaşı’nda Mehmet’in yanından ayrılma- yan asil ve vefalı TüRK kadınını; Bıyığı henüz terlememiş bomba atan çocuk ise, SAKARYA ‘da bütün milletin seferber ve ordusuna yardımcı olduğunu gösterir .

MÜZE :
Müze iki kısımdan ibarettir :

ORTA KISIM :

SURIYE’de yıldırım orduları komutanlığına atandığı zaman SAKARYA ‘daki savunmayı planlayan, 19 MAYIS 1919’da SAMSUN’a çıktığı zamanı düşünen en büyük asker ve müstesna devlet adamı ATATüRK’ün, O’na bu eserin yaratılmasında en büyük yararı sağlayan Genel Kurmay Başkanı Fevzi ÇAKMAK ve, Batı Cephesi Komutanı İsmet INONü’nün büstleri ile, SAKARY A Meydan Muharebesine imzalarını atan Alaydan Kolorduya kadar olan birliklere Komuta etmiş komutanlarımızın isimlerinin yazıldığı sütundan oluşur .

MÜZENIN İKİNCİ KISMI :

TüRK Milletinin kesin zaferi ile sonuçlanan Istiklaı Savaşının her safhasını “ayrı ayrı yansıtan 12 kabartma resim (RöLiYEf)’den ibarettir. , “

SAĞDAN İTİBAREN BİRİNCİ RÖLİYEF :
1 nci Dünya Savaşı sonunda çeşitli cephelerde bir çok evladını kaybetmiş ordusu silahtan tecrit edilmiş, her bakımdan yalnız ,bırakılmış bir milletin ızdırap ve hüzün dolu yaşantısnı ve ,bir mucizeyi bekleyişini ifade etmektedir .

2 VE 3 NCü RÖLİYEFLER :

Sevr Antlaşmasmasına dayanarak ANADOLU’nun çeşitli bölgelerini işgal eden müstevlilerin, müdafasız kişilere reva gördükleri işkence ve insanlık dışı davranışları yansıtır .

4 NCü RÖLIYEF :
ANADOLU TüRKİYE’sinde Mustafa KEMAL’in başlattığı KUVAYİ MILLlYE ruhunu, memleketin yeniden istiklaline kavuşması için her şeyi ile mücadele edecek bir milletin milli davaya inanışını ifade etmektedir .

5 NCl ROLIYEF :
Nizami kuvvetler teşkil edilinceye kadar ANADOLU’nun her karış toprağını kanlar ile sulayarak savunan ve işkal kuvvetlerine beklemediği bir dersi veren milli mukavemet kuvvetlerinin mücadelesini dile getirmektedir

6 NCl RÖLİYEF :
YA İSTlKLAL YA OLÜM” parolası ile bilinçlenmiş ve davasına inanmış bir milletin her şeyi ile milli harekete katılışını ifade etmektedir.

7 NCİ RÖLİYEF :
Ebedi Başkomutanımız Mustafa KEMAL ATATÜRK’ün sevk ve idaresinde birlik ve beraberliğin kurulmasının ve komuta heyetinin teşkilininsimgesidir .

8,9 VE 10 NCU RÖLİYEFLER:
Yokluklara ve bütün olumsuz etkilere rağmen yeniden teşkil edilen TüRK Ordusunun sapık bir idealle şartlandırılıp ANADOLU’ya gönderilen YUNAN Ordusu ile yaptığı mücadeleyi ve gögüs göğüse, Boğaz boğaza yapılan bu mertçe mücadele sonunda Türk tarhine hediye edilen SAKARYA destanını ifade etmektedir

11 NCl RöLlYEF :
Hayal peşinde koşan bir ordu için sadece ızdırap getiren bir mücadele sonunda düşman esir ve yaralılarının tahliyesini göstermektedir.

12 NCİ ROLİYEF:
Artık savaş bitmiş ANADOLU düşmandan temizIenmiştir. Bu zafere ismini yazan ve senelerce çeşitli cephelerde döğüşerek yuva hasreti çeken kahraman gazılerımız sevdıklerıne kavuşmuştur. TüRK Milleti için bundan daha büyük bir Bayram olamaz. lşte bu röliyef de o heyacanlı günleri yansıtmaktadır .

KAYNAK

Reklamlar

Yorum Yapın »

Henüz yorum yapılmamış.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s

WordPress.com'da ücretsiz bir web sitesi ya da blog oluşturun.

%d blogcu bunu beğendi: